Groep 7 van basisschool Het Startblok uit Oude-Tonge mag zich vanaf vandaag de
‘Meest mediawijze klas van Nederland’ noemen. De klas streed samen met meer
dan 7.000 andere klassen om de felbegeerde titel tijdens de elfde editie van
MediaMasters. De spannende serious game, over de kansen en gevaren van
(digitale) media speciaal voor groep 7 en 8, is een initiatief van Netwerk
Mediawijsheid. Ricardo Sint Nicolaas, groepsleerkracht groep 7 van Het Startblok:
“Ons hoofddoel was om groep 8 in te maken, we hadden nooit verwacht dat we heel
Nederland achter ons zouden laten.”

Van 4 t/m 12 november vond de elfde editie van MediaMasters plaats, een vast
onderdeel van de Week van de Mediawijsheid. Aan de landelijke wedstrijd deed een
recordaantal van 160.000 leerlingen uit groep 7 en 8 uit het regulier en speciaal
basisonderwijs mee. Zij bouwden spelenderwijs basiskennis op over mediawijze
onderwerpen zoals WhatsApp, privacy, gamen, cybercriminaliteit, online pesten,
nepnieuws en meer.

Een week lang probeerden de kinderen op school en thuis zoveel mogelijk bits
(punten) te verdienen door samen MediaMissies te volbrengen en mediawijze
uitdagingen aan te gaan. Na een spannende finaledag bleken de 24 leerlingen uit
groep 7 van basisschool Het Startblok uit Oude-Tonge de meeste bits te hebben
verdiend.

Geen foto’s delen zonder toestemming
“De kinderen waren erg gemotiveerd en hebben voor alle opdrachten hun stinkende
best gedaan, ook de moeilijkste”, vertelt groepsleerkracht Ricardo Sint Nicolaas
trots. Dat MediaMasters kinderen in beweging brengt, hebben ze in de klas van
Ricardo zelf ervaren. “Na de MediaMissie over privacy heeft een aantal kinderen
thuis aan hun ouders gevraagd om niet meer zonder toestemming foto’s van hen te
delen op Facebook. Heel knap. De klas heeft daarnaast ook veel opgestoken van
simpele tips, zoals online nooit je echte geboortedatum invullen. Iets wat ik tot vorige
week zelf ook nog deed.”

Hoopgevend
“De landelijke spelresultaten van MediaMasters zeggen altijd veel over de
basiskennis mediawijsheid van kinderen in groep 7 en 8”, aldus Sarah Hijmans,
producent en eindredacteur van MediaMasters. “Sowieso is het fantastisch om te
zien hoe enthousiast MediaMasters dit jaar gespeeld is. Qua resultaten zien we dat
er overwegend veel goede antwoorden gegeven zijn. Opvallend was bijvoorbeeld
dat leerlingen goed doorhadden welke video echt was en welke de deepfake-video
gemaakt met de app Wombo. Ze zagen meteen dat er iets mis was met de mond
van degene in beeld en dat het haar niet meebewoog met het gezicht. Het is
hoopgevend dat een generatie die opgroeit met deze technieken ook beter is in het
herkennen van dit soort beeldmanipulatie.”

Aan de andere kant hadden de leerlingen meer moeite met het herkennen van
phishing-mails. Sarah: “Niet gek natuurlijk, want ook voor volwassenen is phishing
een groot probleem. Heel goed dus dat kinderen al op jonge leeftijd oefenen met het
herkennen hiervan. Tot slot zien we ieder jaar dat het onderwerp online gedrag,
oftewel ‘nettiquette’ veel oproept bij leerlingen en leraren en dat het belangrijk is te
blijven benadrukken dat je geen dingen online moet zeggen die je ook niet in het
echt tegen elkaar zou zeggen.”

De rest van het schooljaar
Na de Week van de Mediawijsheid gaat MediaMasters door met individuele
ThemaMissies en Klassengesprekken. De ThemaMissies zijn ingebracht door meer
dan 50 verschillende netwerkpartners van Netwerk Mediawijsheid. Deze zijn het hele
jaar door op ieder moment beschikbaar en dus ideaal om mee te geven als huiswerk
of als zelfstandige opdracht op school.